Kad učenik postane učitelj - Feynmanova tehnika učenja
I ptice na grani znaju kako je učenje s razumijevanjem najbolji način za usvajanje novih znanja. Ovakav način učenja donosi ti znanje koje ostaje za cijeli život i pomoću kojeg možeš usvojiti nove informacije. U narednim odlomcima saznaj kako učiti i naučiti pomoću podučavanja drugih.
Učenje s razumijevanjem
Učimo kako bismo razumijeli svijet. Barem bi to tako trebalo biti. No, većina nas se, nažalost, ne trudi učiti namjerno već to radi zbog obaveze. Zbog toga učimo napamet, a informacije usvajamo privremeno i odmah nakon ispita ih zaboravimo.
Kako to promijeniti?
Cilj je da znanje usvojimo na duge staze. Pomoću postojećeg znanja trebali bismo usvajati nova i graditi poveznice između novih i starih informacija. Jedan od najjednostavnijih načina kako to postići je Feymanova tehnika učenja. Tehniku je osmislio poznati fizičar i nobelovac Richard Feyman.
Koraci Feymanove tehnike
Četiri koraka do uspješnog učenja by Feyman
- Pretvaraj se da objašnjavaš gradivo učeniku šestog razreda
- Osvrni se na svoje predavanje i otkrij greške ili praznine, zatim ponovno pročitaj ono što pokušavaš prenijeti imaginarnom učeniku
- Organiziraj svoje rečenice i pojednostavi ih kako bi učenik mogao razumjeti bez da izgubiš srž teme
- Prijenos (neobavezno)
1. KORAK - Pretvaraj se da podučavaš dijete
Na komad papira napiši sve što znaš o gradivu koje želiš naučiti. Pročitaj napisano i pretvaraj se da to isto gradivo objašnjavaš malom djetetu, osnovnoškolcu.
Kako djetetu objasniti kompleksnije gradivo?
Smisao ove tehnike učenja je da na jednostavan način objasniš bilo koje gradivo, tako da te i dijete može razumjeti. Koristi jednostavne izraze i prilagođeni rječnik kako bi objasnio/la gradivo i uzročno- posljedične veze između pojedinih pojmova ili događaja. Ne zaboravi - ne predaješ svom prijatelju ili odrasloj osobi, već djetetu do 12 godina koje razumije osnovne pojmove i jednostavni prikaz uzročno-posljedičnih veza.
Nekada je lakše koristiti kompleksne izraze kada predstavljamo određenu temu, no često se iza toga krije naše nerazumijevanje onoga što objašnjavamo. Sjeti se samo sata ili predavanja iz likovne umjetnosti. Zapamtio/la si da je neka slika apstraktna i tako je objašnjavaš jer si taj opis čuo/la na satu.
No, razumiješ li zašto je ona apstraktna?
Ako kažeš “slika je apstraktna” bez da na jednostavan način objasniš zašto je to tako - vjerojatno se iza toga krije nerazumijevanje slike. Zato je bitno od samog početka raspisati temu na jednostavan način, tako se prisiljavaš da je promotriš na dubljoj razini i pojednostaviš odnose između određenih pojmova.
Vratimo se na podučavanje.
Objašnjavaš djetetu zašto je slika apstraktna. Nećeš reći “Slika je apstraktna.” jer djetetu to ništa ne znači već ćeš objasniti kakve boje umjetnik koristi, zašto koristi baš te boje i oblike za prikaz određenih stvari… Na jednostavan način ćeš prikazati umjetnički stil kako bi dijete moglo razumjeti i zapamtiti.
Nerijetko se ova tehnika učenja koristi i u radnom okruženju. Nakon što osmisliš koncept nečega, pretvaraj se da objašnjavaš lampi na stolu. Pomoću neživog predmeta postići ćeš dublje razumijevanje teme i lakše ćeš održati sastanak s kolegama. Umijeće je objašnjavati na jednostavan način, da te svi mogu razumjeti. Rezultat na kraju ne donosi samo da te drugi razumiju već da ti sam bolje razumiješ temu o kojoj pričaš. Win - win, zar ne?
Korak 2: Osvrni se na svoje predavanje i otkrij greške
Tvoja komunikacija je dobra onoliko koliko te tvoj sugovornik razumije. Imaginarni učenik ili lampa ti sigurno neće dati povratnu informaciju - što je dobra stvar (haha), no ne zaboravi sam/a ocijeniti svoje predavanje.
Kako to učiniti?
Jednostavan način na koji možeš kritički promotriti predavanje jest sjetiti se gdje si zastajao/la i koje dijelove si slabije mogao/la objasniti. Upravo su ti dijelovi tvoje slabe točke na kojima moraš poraditi. U prijevodu, ti dijelovi gradiva zahtijevaju da ih još nekoliko puta pročitaš i istražiš. Ovaj korak je presudan dio učenja pomoću kojega tvoriš dobre temelje za usvajanje novih znanja.
Osoba koja kaže da zna što misli, ali ne može izraziti, obično ne zna što misli.
Mortimer Adler
Korak 3. Organiziraj i pojednostavni
Sljedeći korak je organizacija bilježaka. Organiziraj ih u priču koju možeš ispričati od početka do kraja te da ima smisla. Pročitaj naglas. Ako ti nešto u redoslijedu nema smisla ili djeluje zbunjujuće - vrati se na 2. korak. Čitaj naglas i prepravi dok god ne dobiješ priču koju možeš bez problema ispričati.
Korak 4: Prijenos (neobavezno)
Ovaj dio je neobavezan, ali logičan je rezultat svega što si prethodno napravio/la. Ako želiš biti siguran/a da si pravilno koristio/la ovu tehniku učenja i usvojio/la gradivo, zamoli nekoga da te posluša. Bilo bi najbolje da ta osoba malo zna o temi koju ćeš joj predstaviti, tako ćeš najbolje znati je li razumjela ono što ćeš joj ispričati. Povratne informacije i moguća pitanja koje ćeš dobiti pravo su bogatstvo pomoću kojeg se možeš dalje razvijati.
Feynmanova tehnika nije samo još jedna u nizu tehnika za učenja već i drugačiji način razmišljanja koji ti omogućuje da dublje razumiješ gradivo koje učiš i prikažeš ga na jednostavan način. Upravo ćeš tako dugoročno usvojiti nova znanja i povezivati informacije.
Primjedbe
Objavi komentar